Tankar kring lönesättningen.

Ikväll tänker jag på min lön. Inte den jag har just nu eftersom det är en bra lön med tanke på att jag fortfarande är under utbildning och tar min examen först i juni, utan jag tänker på min kommande lön. I slutet av mars blir jag anställd på 90% (skulle varit hundra men 90 passar mig faktiskt bättre), en så kallad tillsvidare anställning, som medicinsk sekreterare. Eller ja egentligen blir det väl som kanslist först och när jag har examen i handen blir det som medicinsk sekreterare. Redan det känns lite konstigt med tanke på att jag tar examen som vårdadministratör, jag har pluggat i snart 2 år på universitetet för att kunna titulera mig så men icke sa nicke då de flesta landsting kör med benämningen medicinsk sekreterare.

I alla fall så funderar jag över lönen. Jag har googlat mig gul och blå efter ingångslöner och blir inte klok det jag inte hittar någon tillförlitlig statistik på det. Vad jag har förstått av min chef så ligger den på 20400 kr / månad i Kalmar. Själv vill jag gärna tjäna 22000 kr / månad med tanke på all min livserfarenhet och det faktum att jag är också miljöombud på arbetsplatsen. Än så länge är inte lönen spikad och då jag trivs på mitt arbete är inte själva lönen avgörande, men tankarna finns där. Många tror att sekreterarna enbart skriver diktat (som är huvudsakliga och väldigt viktiga arbetsuppgiften)  men ni skulle bara veta vilka andra (krävande men ack så roliga!) arbetsuppgifter vi också har =) Är det inte dags att även vi inom vårdadministrationen får rätt lön för det vi gör? Vad tycker ni?

Share